Виклики та поточний стан дотримання прав інтелектуальної власності в кіно, театрі, архітектурі обговорювали на сесії “IP у креативних індустріях” у межах IP LET Forum 27 листопада 2025 року в Києві.
Український офіс інтелектуальної власності та інновацій (УКРНОІВІ/IP офіс) активно співпрацює з креативними індустріями і має перші підсумки цієї співпраці, — повідомив Дмитро Дорошенко, начальник відділу розвитку креативних секторів економіки УКРНОІВІ, який модерував дискусію:
“Три роки IP офіс намагається стати і подекуди стає органічною частиною креативних індустрій. Насправді нам знадобилося лише 8 місяців, аби креативні індустрії самі почали звертатись до УКРНОІВІ, бо вони знають, що тут можна отримати допомогу”.
Дмитро Дорошенко
Підвищення рівня обізнаності про свої права та їхній захист констатувала і Любов Майданик, заступниця директора ІР офісу:
“Вже можемо відзначити зростання обізнаності щодо механізмів захисту інтелектуальної власності серед авторів, креаторів, дизайнерів – і це чималий результат. Також ми зосереджені на комунікації, яка, крім діалогу, показує проблеми, що є в креативній індустрії і які шляхи тут потрібні: інструменти для охорони та захисту авторського права, торговельних марок, промислових зразків тощо. Адже важливо не лише розвиватись, а й заробляти. Тобто живити економіку, показувати своє місце на мапі світу”.
Любов Майданик
Про показники діяльності креативних індустрій в 2023-2024 роках розповіла Олена Іщенко, в.о. директора Українського центру культурних досліджень:
“Попри повномасштабну війну, ми бачимо ріст, адаптацію і те, що креативні індустрії неможливо знищити. КВЕД індустрії, який найбільше сплатив податків, — компʼютерне програмування. Але серед лідерів тут також: архітектура, рекламні агентства, спеціалізований дизайн, індивідуальна мистецька діяльність. Ми бачимо зростання доходів у креативних індустріях, вони продовжують адаптовуватися, цифровізовуватися, знаходити нові форми роботи”.
Олена Іщенко
Про авторське право та інтелектуальну власність в архітектурній діяльності говорила Ганна Бондар, народний депутат України, заслужений архітектор України:
“Авторське право для архітекторів — це механізм формування репутації, без цього ми не зможемо досягти цілей повоєнної відбудови України. Але ми стикнулись з проблемою, що юристи і архітектори дивляться на твір архітектури з різних сторін і налагодження діалогу було непростим. Ще одне — наше авторське право в архітектурі не гармонізоване з ЄС, законодавство застаріло і суперечить саме собі. Тож зараз ми активно працюємо над змінами”.

Ганна Бондар доєдналась до сесії в онлайн-форматі
Проблеми інтелектуальної власності в кіновиробництві окреслив Андрій Осіпов, голова Державного агентства України з питань кіно:
“Українська стратегія щодо управління авторськими правами у сфері кінематографу формувалася за зразком французького аналога. У французькому “держкіно” завдяки надходженням від авторських прав утворюється фонд, який дозволяє йому функціонувати майже без залучення бюджетних коштів. Однак в Україні на практиці це поки не так ефективно працює, і на виправлення цього потрібно зосередити зусилля”.
Андрій Осіпов
Проблеми дотримання авторського права у театральному мистецтві окреслив Сергій Пироженко, адвокат, начальник юридичного відділу ДП “Національний академічний драматичний театр ім. Івана Франка”:
“Зараз справді відбувається відродження українського театру. На це є кілька причин: зменшення концертних програм через війну, людям хочеться в такі часи отримати для себе сенси і замислитись. Ми бачимо бум на українську класику саме серед молодих глядачів. Але при цьому закон про театральну справу вже не актуальний і не відповідає реаліям. Не менш важливою є підвищення обізнаності працівників театральної сфери про авторське право, винагороду тощо. Зараз це на вкрай низькому рівні”.
Сергій Пироженко
Як балансувати між документуванням війни і авторським правом говорила Тетяна Шевченко, перша заступниця голови Державної архівної служби України:
“Архіви зараз — місце створення сенсів для нового контенту, якого потребує час. Архів за суттю — нове використання спадщини для її переосмислення. До початку повномасштабного вторгнення архіви сприймали як щось закрите і неактуальне, але нині це змінилось. Змінились і архівісти, які зараз активно документують цю війну. І коли ми збираємо усі свідчення, фото, скріни, ми маємо дотримуватись авторських прав”.
Тетяна Шевченко
“Разом з УКРНОІВІ ми творимо простір, де збалансовано авторське право та зберігання архівних документів. В сучасних реаліях документування війни – це критично необхідно” – підсумувала Тетяна Шевченко.
Подивитись трансляцію IP LET Forum 2025 можна на YouTube-каналі IP офісу:
Довідково:
IP LET Forum 2025 проводить Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій (УКРНОІВІ/IP офіс) під егідою Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України у співпраці з Відомством з інтелектуальної власності Європейського Союзу (EUIPO) та проєктом EU4IP “Зміцнення прав інтелектуальної власності в Молдові та Україні”, який фінансується ЄС. Захід проводитиметься за підтримки Всесвітньої організації інтелектуальної власності (WIPO) та Європейського патентного відомства (EPO).
Читайте інші новини IP LET Forum 2025:
Україна на IP мапі світу: підсумки першої сесії IP LET Forum 2025 – ключові ідеї (відео)
IP LET Forum 2025: презентація щодо нових можливостей бізнесу в ІР сфері
IP LET Forum 2025: Технології майбутнього та IP (підсумки сесії, відео)
Бізнес, IP та інновації: головні інсайти сесії IP LET Forum 2025 (відео)
Коментарів немає