Preloader Image
office@nipo.gov.ua
  • Українська
  • English
  • Велике повернення української культурної спадщини, – Олена Орлюк вручила свідоцтво про реєстрацію авторського права на аранжування опери “Креонт”
    12 Листопада 2024 Коментарів немає Олексенко Олексій

    Велике повернення української культурної спадщини, – Олена Орлюк вручила свідоцтво про реєстрацію авторського права на аранжування опери “Креонт”

     

    Перша опера Дмитра Бортнянського “Креонт”, яка вважалася втраченою, не просто повернулась до України, а й отримала державну реєстрацію авторського права на аранжування. Відповідне свідоцтво офіційно вручила очільниця ІР офісу Олена Орлюк диригенту Національної опери України Герману Макаренку та музикознавиці Ользі Шуміліній.

     

    Світове визнання

     

    До ІР офісу звернулись пан Герман Макаренко та пані Ольга Шуміліна для того, щоб зареєструвати майнові права на аранжування. Ми прекрасно розуміємо, що опера “Креонт” є суспільним надбанням людства, тому здійснили державну реєстрацію авторського права її аранжування. Це нова творча інтерпретація в нашому культурному просторі”, – зазначила Олена Орлюк під час пресконференції, яка передувала світовій прем’єрі опери Дмитра Бортнянського “Креонт” в залі Дипломатичної академії України при МЗС України 11 листопада 2024 року.

     

    Тепер авторське право на аранжування опери визнається в усьому цивілізованому світі. Адже Україна є учасницею низки міжнародних договорів у цій сфері: Бернська конвенція про охорону літературних і художніх творів і Всесвітня конвенція про авторське право 1952 року передбачають, що охороні підлягають як випущені, так і не випущені у світ твори громадян Договірної Держави. Також Бернською конвенцією визначено, що користування авторськими правами і здійснення їх не пов’язані з виконанням будь-яких формальностей.

     

    “Авторське право зазвичай виникає з моменту створення твору, воно не потребує обовʼязкової реєстрації, але якщо воно фіксується, то Україна як учасниця низки міжнародних конвенцій про охорону літературно-художніх творів, Всесвітньої конвенції про авторське право, дотримується всіх норм. Тож це авторське право буде охоронятись в усіх країнах-учасницях конвенцій, тобто в усьому цивілізованому світі”, –  наголосила директорка ІР офісу.

     

    Олена Орлюк

     

    Повернення і реєстрація

     

    ІР офіс здійснив державну реєстрацію аранжування опери “Креонт”, про що видано свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір від 22.10.2024 № 130831. Відомості щодо державної реєстрації внесені до Державного реєстру свідоцтв про реєстрацію авторського права на твір та будуть опубліковані в офіційному електронному бюлетені “Авторське право і суміжні права” № 84 29 листопада 2024 року.

     

    Це справді велике повернення для українського культурного простору. Опера, як суспільне надбання людства, сьогодні повертається в нашу культурну спадщину. Радію, адже Україна захищає свій суверенітет на всіх рівнях і далі буде повертати митців у своє культурне середовище”, – наголосила Олена Орлюк.

     

    Віднайдена спадщина

     

    Дмитро Бортнянський – український бароковий композитор, співак і диригент, який народився у 1751 році в Глухові. Свою першу оперу “Креонт” він написав у 25 років у Італії. Прем’єра відбулась у Венеції в театрі Сан-Бенедетто у 1776 році, однак рукописна партитура твору зникла і понад 200 років опера вважалася втраченою. Допоки рукопис не знайшли в архіві лісабонської бібліотеки у Португалії, де зберігаються рукописні колекції тамтешнього королівського двору.

     

    Згадана опера створена на лібрето Марко Кольтелліні за сюжетом давньогрецької трагедії Софокла “Антігона”. “Креонт” написано в традиціях італійської опери-seria. Вона складається з двох дій (14 та 8 сцен) і має номерну структуру з сольними аріями, дуетами, речитативами, хоровими та інструментальними номерами.

     

    Cвітова прем’єра опери Дмитра Бортнянського “Креонт” в залі Дипломатичної академії України при МЗС

     

    Фото надані організаторами заходу

     

    Прем’єра опери відбулася у Києві за підтримки Міністерства закордонних справ України, під патронатом ЮНЕСКО, який особисто надала генеральна директорка Одрі Азулє, а також під патронатом загальноєвропейської федерації асоціацій Європа Ностра, що відповідає за збереження Європейської культурної спадщини.

     

    Автор проєкту “Повернення світу першої опери Дмитра Бортянського “Креонт”” – Герман Макаренко, диригент-постановник світової прем’єри, Народний артист України, диригент Національної опери України, художній керівник оркестру “Київ-Класик”, доктор, професор.

     

    Олена Орлюк та Герман Макаренко

     

    Читайте також:

     

    IP офіс зареєстрував авторське право на аранжування опери “Креонт” Дмитра Бортнянського

     

    В Україні вперше зареєстровано авторське право на твори, до яких включені зображення, згенеровані ШІ

     

    Олексенко Олексій
    Олексенко Олексій
    administrator

    Коментарів немає