Preloader Image
office@nipo.gov.ua
  • Українська
  • English
  • Навіщо молоді IP освіта: інтерв’ю з Оленою Харитоновою, завкафедри права інтелектуальної власності та патентної юстиції 
    08 Травня 2025 Коментарів немає Irena

    Навіщо молоді IP освіта: інтерв’ю з Оленою Харитоновою, завкафедри права інтелектуальної власності та патентної юстиції 

     

    IP Academy продовжує серію інтерв’ю з науково-педагогічними працівниками в межах проєкту “Твій крок до знань: освітні програми з інтелектуальної власності”.

     

    Чому молоді варто обирати освіту у сфері інтелектуальної власності вже сьогодні? Як ці знання допомагають створювати власні бренди, охороняти результати творчої праці та формувати нову економіку? І найголовніше – які перспективи чекають фахівців у цій галузі в Україні та за її межами?

     

    Про це ми поговорили з Оленою Харитоновою – докторкою юридичних наук, професоркою, завідувачкою кафедри права інтелектуальної власності та патентної юстиції Національного університету “Одеська юридична академія”, членом-кореспондентом Національної академії правових наук України.

     

    – Чому сучасній молоді варто обирати освіту у сфері інтелектуальної власності? Як це може вплинути на їхнє майбутнє?

     

    Молодь, яка обирає освіту в сфері інтелектуальної власності, матиме унікальну можливість стати частиною важливого процесу відновлення та розвитку України. У часи, коли наша країна переживає серйозні виклики, захист інновацій та результатів творчості стає критично важливим для економіки та культурної спадщини. Здатність захищати права на винаходи, корисні моделі, торговельні марки, твори науки, літератури, мистецтва тощо може стати не лише перспективною кар’єрою, а й важливим внеском у майбутнє нашої держави.

     

    В умовах післявоєнного відновлення та глобалізації роль молодих фахівців у сфері інтелектуальної власності буде тільки зростати. Адже розвиток сфери інтелектуальної власності залежить не лише від творчих здобутків, а й від формування ефективної системи охорони та захисту цієї сфери. Впевненість у тому, що результати інтелектуальної, творчої діяльності отримають належний захист, буде стимулом для створення нового та оригінального продукту.

     

    – Які унікальні можливості отримують Ваші студенти під час навчання (наприклад, участь у міжнародних проєктах)?

     

    Під час вивчення курсу права інтелектуальної власності здобувачі освіти отримують унікальну можливість працювати з реальними кейсами, що дозволяє їм на практиці застосовувати теоретичні знання. Важливим елементом навчального процесу є аналіз наявної судової практики, яка дає змогу вивчити конкретні приклади правозастосування, разом із викладачем формулювати обґрунтовані висновки щодо правових питань, висвітлених у досліджуваних кейсах.

     

    Особливістю навчання є застосування інноваційних методів, зокрема моделювання судового процесу, яке дає можливість студентам відтворювати реальні ситуації вирішення спорів щодо прав інтелектуальної власності. Цей підхід дозволяє здобувачам розвивати навички аргументації, аналізу доказів і правових позицій у контексті судового розгляду. Крім того, особливу увагу приділяється моделюванню медіації як альтернативного способу врегулювання конфліктів у сфері інтелектуальної власності, що є важливим аспектом сучасного правозастосування.

     

    До лекційних занять із курсу долучаються практикуючі адвокати, які спеціалізуються на захисті прав інтелектуальної власності. Їхній досвід та знання в реальних умовах дають студентам можливість отримати практичні поради, що є надзвичайно важливим для формування глибокого розуміння правових механізмів захисту прав інтелектуальної власності.

     

    Крім того, на кафедрі права інтелектуальної власності та патентної юстиції на постійній основі функціонує студентський науковий гурток «Проблемні питання інтелектуальної власності». У результаті діяльності гуртка створено блог «Автори в законі», в якому здобувачі освіти разом із викладачами мають можливість висвітлювати окремі питання права інтелектуальної власності, які, на їхню думку, є важливими для суспільства. Таким чином, здобувачі освіти ще й долучаються до створення власного об’єкта права інтелектуальної власності (зображення, допис, фото, відео, що формують допис у соціальних мережах).

     

    Також наші здобувачі освіти активно залучені до міжнародних та всеукраїнських конференцій і тренінгів, що відкриває перед ними нові горизонти для кар’єрного росту, комунікації, обміну думками, ідеями та розвитку наукового потенціалу.

     

    – Як сучасні виклики впливають на вибір студентами актуальних напрямів навчання? Які вибіркові дисципліни є найбільш популярними? 

     

    Сучасні виклики значно впливають на вибір студентами актуальних напрямів навчання, зокрема в умовах швидких змін у світі, повʼязаних з цифровізацією та глобалізацією. Молодь все більше звертає увагу на дисципліни, які дають можливість адаптуватися до нових реалій і сприяють розвитку інноваційних технологій та брендів. Зокрема, популярними є курси, повʼязані з формуванням та захистом цифрової особи, управлінням брендом у соціальних мережах і захистом іміджевих прав. Це дисципліни, як-от «Віртуальна (цифрова) особа», «Бренд особи в соціальних мережах» та «Захист іміджевих прав», що відображають важливість створення та збереження онлайн-репутації в епоху цифрових технологій.

     

    Крім того, з огляду на сучасні виклики у сфері охорони здоровʼя, дисципліни, повʼязані з правами інтелектуальної власності в медицині та фармації, набирають популярності. Студенти обирають курс «Захист прав інтелектуальної власності у сфері медицини та фармації», щоб мати змогу працювати в одній з найбільш динамічних та важливих галузей для розвитку інновацій і відновлення здоров’я нації.

     

    Ці напрями дозволяють студентам бути готовими до майбутніх викликів і активно впливати на розбудову української економіки та культури через захист інтелектуальної власності та управління особистими брендами в умовах нової цифрової реальності.

     

    – Що б Ви порадили студентам для ефективного формування власної професійної особистості під час навчання у магістратурі? 

     

    Я раджу студентам активно поєднувати теоретичні знання з практичними навичками. Важливо не лише вивчати матеріал, а й залучатися до реальних проєктів та кейсів, що дозволяють здобути практичний досвід у галузі. Відвідуйте семінари, конференції та тренінги, щоб бути в курсі останніх тенденцій і технологій у своїй сфері.

     

    Також рекомендую розвивати свої комунікаційні та презентаційні навички, оскільки вміння ефективно донести свою думку є важливою складовою професіонала. Активна участь у дискусіях, публікація наукових статей і навіть ведення професійних блогів або сторінок у соцмережах дозволяє створити власний імідж і репутацію серед колег і потенційних роботодавців.

     

    Не бійтеся шукати можливості для стажувань або співпраці з практиками галузі – це допоможе не лише отримати досвід, а й побудувати професійні зв’язки. Нарешті, працюйте над особистісним розвитком, розвиваючи нові навички, адже професійна особистість формується не лише через знання, а й через постійний особистісний та професійний ріст.

     

    – Які професійні перспективи надає освіта у сфері інтелектуальної власності для студентів після закінчення магістратури?

     

    Випускники цієї спеціальності можуть працювати в різних сферах: юриспруденції, бізнесі, науково-дослідній діяльності, а також у державних органах, що займаються регулюванням прав на інтелектуальну власність. Вони можуть обіймати посади юристів з інтелектуальної власності, консультантів з патентного права, менеджерів з брендингу, а також фахівців із захисту авторських прав і торговельних марок.

     

    Завдяки знанням, отриманим під час навчання, випускники мають можливість працювати в міжнародних компаніях, юридичних фірмах, стартапах, а також у державних установах. Крім того, у світі цифрових технологій зростає попит на спеціалістів у сфері ІТ, онлайн-торгівлі та захисту цифрових активів.

     

    Окрім традиційних сфер працевлаштування, ця спеціальність також відкриває можливості для розвитку власного бізнесу – зокрема у сфері консалтингових послуг для компаній, які працюють з інноваціями, наукою чи культурною індустрією. Це також дає змогу створювати та захищати власні результати інтелектуальної й творчої діяльності, що є особливо актуальним в умовах сьогодення.

     

    Детальніше про навчальні можливості у сфері інтелектуальної власності ви можете дізнатися з третьої частини інформаційно-довідкового видання «Навчання впродовж життя: можливості безперервної освіти у сфері інтелектуальної власності» – за посиланням.

     

    Читайте також:

     

    Попит на IP фахівців зростає: інтерв’ю із завкафедри інтелектуальної власності КНУ Анатолієм Кодинцем

     

    Освіта у сфері інтелектуальної власності як стратегічна перевага: інтерв’ю з викладачами-науковцями НЮУ ім. Ярослава Мудрого

     

    Чому IP освіта є однією з найперспективніших у ХХІ столітті: інтерв’ю з професоркою УДУНТ Наталією Корогод

     

    Стрімкий розвиток ШІ і стартапів змінюють пріоритети студентів: інтерв’ю з Оленою Орлюк про IP освіту в Україні

    Irena
    Irena
    administrator

    Коментарів немає