ІІІ Національний форум “Банкрутство та неплатоспроможність в Україні”, який відбувся 13 червня 2025 року, традиційно об’єднав ключових стейкхолдерів у сфері банкрутства для обговорення найактуальніших викликів, практичних питань і перспектив цієї сфери. Захід організувала Національна асоціація арбітражних керуючих України за підтримки Проєкту ЄС “Право-Justice”.
У межах другої сесії “Практичні аспекти процедур банкрутства та неплатоспроможності” особливу увагу було приділено темі, яка раніше залишалася поза активним фокусом професійної спільноти: розшук активів у процедурі банкрутства, зокрема об’єктів права інтелектуальної власності як складової ліквідаційної маси.
З доповіддю на цю тему виступила директорка Українського національного офісу інтелектуальної власності та інновацій (УКРНОІВІ/IP офіс) Олена Орлюк.
“У процедурі банкрутства варто враховувати не лише матеріальні, а й нематеріальні активи боржника – зокрема, об’єкти права інтелектуальної власності. У світі частка саме таких активів постійно зростає. І ми, як Національний орган інтелектуальної власності, можемо надати всі необхідні інструменти для їх ідентифікації, пошуку й аналізу”, – зазначила спікерка. Вона додала про те, що серед повноважень IP офісу – ведення державних реєстрів у сфері інтелектуальної власності, а також надання офіційних витягів і довідок з них в електронній або паперовій формі.
За словами Олени Орлюк, на сьогодні діє 9 державних реєстрів, які можуть містити релевантну для арбітражних керуючих інформацію: це реєстри, що охоплюють об’єкти промислової власності (торговельні марки, промислові зразки, винаходи, корисні моделі) та авторське право.
Пошук охоронних документів на об’єкти інтелектуальної власності можна здійснити у Спеціальній інформаційній системі (СІС). Це відкритий електронний сервіс, що дозволяє здійснювати пошук:
СІС дає змогу знайти:
Результати пошуку показують:
“Це важливо: якщо об’єкт ще не зареєстровано, але заявка вже подана – статус такого нематеріального активу може змінитися в ході судових процедур щодо банкрутства. Оскільки після успішного завершення експертизи об’єкт інтелектуальної власності може бути зареєстрований – і це теж потрібно враховувати”, – зауважила Олена Орлюк.
Щороку в державних реєстрах з’являється понад 30 тисяч нових об’єктів. Загалом у системі вже зареєстровано понад 300 тисяч об’єктів.
Також очільниця IP офісу зауважила, що Верховна Рада України нещодавно відновила стандартні строки для вчинення дій, пов’язаних з охороною IP прав, які було призупинено під час воєнного стану. Тому невдовзі в реєстрах буде оновлено значну частину інформації щодо об’єктів, чинність яких було призупинено через несплату зборів.
Для офіційного підтвердження арбітражний керуючий може:
Олена Орлюк також закликала арбітражних керуючих користуватися відкритими сервісами самостійно, адже інформація, розміщена в них, носить публічний характер. Доступ є вільним.
Олена Орлюк наголосила на тому, що УКРНОІВІ відкритий до співпраці: “Ми готові проводити спільно з Національною асоціацією арбітражних керуючих України навчання, надавати роз’яснення, методичні матеріали, інструкції та супровід для арбітражних керуючих. Якщо виникне потреба – можемо обговорити це також із суддями Верховного Суду та іншими партнерами, щоб узгодити бачення правомірності й достатності інформації, отриманої через СІС”.
“Ми будуємо наші державні сервіси максимально клієнтоорієнтовано і прагнемо, щоб арбітражні керуючі мали повний набір ефективних інструментів для врахування й оцінки інтелектуальних активів у процедурах банкрутства”, – резюмувала директорка IP офісу.
Учасниками сесії також стали:
Модерувала сесію Олена Волянська, членкиня Ради арбітражних керуючих України.
Під час обговорення спікери також приділили увагу ролі Верховного Суду у вирішенні колізійних питань у справах про банкрутство, змінам до законодавства, проблемам у процедурі банкрутства фізичних осіб, а також поділилися міжнародним досвідом у цій сфері.
Фотограф: Віктор Павленко.
Читайте також:
Коментарів немає