У розпал літа (21 червня – день сонцестояння) IP офіс розповідає про найцікавіші об’єкти інтелектуальної власності, що роблять спеку приємнішою, а відпочинок комфортнішим.
Це лише здається, що літо – сезон релаксу, лінощів та відпусток. Насправді ж сонце та тепло спонукають до пошуку ідей, як полегшити життя в таку погоду. Саме влітку особливо гостро відчувається потреба у комфорті, захисті й зручності: хочеться затінку, прохолоди, легкого одягу, освіжаючих напоїв і розумних рішень, які не дадуть перегрітися на сонці.
А всі ті креативні рішення, які рятують нас у спеку – від портативних вентиляторів до пляжних парасольок, – теж об’єкти інтелектуальної власності.
Тож у новому випуску рубрики Винахідливі.UA розповідаємо про сезонні інновації, що роблять літо та відпочинок більш приємними.
Короткий огляд статті – в картках (гортайте слайдер):
З чим у вас асоціюється активний літній відпочинок? Скоріше всього, у списку будуть палатка, гамак, гойдалка та шезлонг. Виявляється, все це може бути одним девайсом, адже саме такий винахід було зареєстровано в Україні.
Палатка-гамак-гойдалка-шезлонг – це похідне пристосування, яке складається з несучої основи, каркасу, кріплень і, власне, покриття компактної палатки. Сама палатка має вхід і вікно. Окрім того, її легко можна трансформувати: для відпочинку лежачи – у гамак, для відпочинку сидячи – у шезлонг, а для розваг – у гойдалку. Підійде для кемпінгу, пляжу чи саду.
До речі, вчені з Женевського університету довели, що прості ритмічні дії (такі як гойдання в гамаку, наприклад) знижують рівень стресу та сприяють пришвидшеному засинанню та глибшому сну. Тож беріть цей чудовий трансформер із собою у кемпінг, на пляж чи просто в сад, аби ще й про здоров’я попіклуватися.
Звісно, один із найулюбленіших форматів літнього релаксу – це відпочинок на воді. Українські винахідники подбали, щоб і тут українці мали креативні рішення. Наприклад, водяні гойдалки також зареєстровані як винахід.
Це така собі плавуча платформа, що може триматись на поверхні води у будь-якому положенні. Для цього вона має спеціальний трос і петлю для його кріплення. А елементом утримання гойдалок є якір, який з’єднаний з другим кінцем троса.
До речі, не секрет, що відпочинок на воді має виражений антидепресивний ефект. Зокрема, водні активності мають більший вплив на покращення настрою, ніж ходьба чи навіть медитація.
Очевидно, що більшість сезонних активностей передбачає перебування на сонці – і це теж чудово для нашого організму, адже сонячне світло сприяє виробленню вітаміну D, який укріплює імунітет, покращує настрій і навіть сповільнює старіння.
Але надмірне перебування під прямими сонячними променями – це вже не релакс, а значний ризик для шкіри. Тож українські винахідники подбали про те, щоб створити рухомий пристрій, який автоматично прогнозує положення сонця на небосхилі та змінює кут розташування тіньових елементів.
Це мобільна конструкція, яку можна встановити будь-де: на пляжі, в саду чи навіть на рибалці. Вона легко повертається, регулюється та переміщується так, аби залишати вас у комфортній тіні протягом усього дня. Таким чином ми отримали винахід, що має назву “Сонячний скейт”.
Продовжуючи тему безпечного перебування на природі, не можна не згадати про сонцезахисні засоби. Адже сонце влітку – не просто романтика пляжу й інстаграмних фото, а ще й доволі активне джерело ультрафіолету.
Тож не дивно, що українські раціоналізатори попрацювали й над цим питанням. Маємо, наприклад, патент на корисну модель крему для безпечної засмаги. До його складу додали рослинні екстракти та олії, що, як обіцяють розробники, мають протизапальну, бактерицидну та захисну дію. Це екстракт череди, а також олії макадамії, рисових висівок та соєва .
Ще один варіант – корисна модель крему для попередження сонячних опіків, що містить бурштинову кислоту. Цей компонент, за твердженням розробників, має тонізуючу та відновлювальну дію, активізує клітинний обмін і допомагає шкірі краще впоратися зі стресом, викликаним ультрафіолетом.
До речі, величезний прорив у боротьбі людства за безпечне сонце стався у 1962 році, коли австрійський хімік Франц Грайтер винайшов рейтинг SPF – Sun Protection Factor. Саме він розробив перший крем із позначкою SPF 2, який згодом став основою для глобального стандарту сонцезахисних засобів.
Ідея Грайтера швидко стала частиною індустрії: з 1970-х років SPF-індекси почали реєструвати в патентних офісах світу, а виробники – захищати формули нових кремів як винаходи або корисні моделі.
Проте у літню спеку варто подбати не лише про захист від сонця, а ще й про терморегуляцію. І тут на допомогу приходять неочевидні, але улюблені з дитинства методи. От як морозиво. Адже це не просто смачний десерт. Дослідження показують, що споживання холодних продуктів справді сприяє короткочасному зниженню внутрішньої температури тіла, покращує самопочуття та зменшує ризики перегрівання.
До того ж, саме завдяки популярності морозива як сезонного продукту багато виробників постійно шукають нові способи виділитися на ринку. У Спеціальній інформаційній системі УКРНОІВІ (СІС) зареєстровано десятки IP об’єктів, пов’язаних із морозивом: від рецептур до технологій зберігання та фасування.
Наприклад, існує корисна модель морозива “Літні фантазії”, повністю на натуральній плодово-ягідній основі – з пюре моркви, яблук, груш та ягід білої смородини. Або корисна модель морозива “Полуднева спека”, в основі якого – екстракт натуральної суниці, лимона та імбиру.
А ще літо – це дизайн. Так-так, ми не помилились. Адже іноді саме зовнішній вигляд речей визначає, наскільки вони для нас “літні”, чи нам хочеться їх купувати, брати із собою у відпустку або постити у соцмережах. Саме тут в гру вступають промислові зразки, які захищають візуальний стиль і форму виробу.
Наприклад, у випадку літнього сарафана промисловий зразок фіксує унікальність крою, фасону та візуальних деталей.
А у випадку сумки-килимка для пляжу йдеться про форму, текстуру та оздоблення аксесуара-трансформера, що працює і як зручна сумочка, і як м’який килимок для засмагання.
Проте мова не лише про одяг та аксесуари, а навіть про архітектуру. Як у випадку промислових зразків літнього павільйона або літнього кафе.
Місця відпочинку, які ми звикли бачити на курортах, теж отримали захист як IP об’єкти. Прозорі конструкції, світлі матеріали, обтічні форми – все це можна патентувати як промислові зразки.
Яке ж літо без брендів? Саме вони роблять сезон яскравим, упізнаваним і смаковитим в усіх сенсах. Назви, логотипи, події, слогани – це не просто елементи маркетингу, а й об’єкти інтелектуальної власності, що зареєстровані як торговельні марки.
Наприклад, Atlas Weekend – це вже більше, ніж подія. ТМ охоплює не лише концерти та виступи артистів, а також мерч, постери, онлайн-продукти і впізнаваний девіз – “Фестиваль твого літа”.
Але жодна літня подія, подорож чи пригода, звісно ж, не обходяться без напоїв. То який же головний напій літа? Може, сидр або квас? Або лимонад?
Наука каже, що правильна відповідь більш проста та очевидна – це вода. Harvard School of Public Health визнає: саме вона – найкращий вибір для втамування спраги, підтримки мислення та самопочуття в спеку. А кількість ТМ води, які знає кожен українець, дійсно вражає.
Цікаво, що численні дослідження підтверджують: знайомі бренди викликають у нас більш позитивну емоційну реакцію, ніж нові або абстрактні назви. В експерименті, проведеному у США, учасники демонстрували вищий рівень задоволення при дегустації напоїв з упізнаваними брендами, навіть коли продукт всередині був однаковим. Це явище називається брендовим когнітивним ефектом – мозок буквально “смакує” більше, коли бачить знайому торговельну марку.
А ще саме влітку, у сезон мандрівок, фестивалів і дегустацій, ми особливо гостро відчуваємо цінність автентичності. І це не лише про досвід, а й про інтелектуальну власність. Тут у нагоді стають географічні зазначення – не просто маркування, а можливість захистити традицію, підтвердити якість та сприяти економічному зростанню регіонів.
Один із яскравих прикладів “літніх” українських ГЗ – “Сонячна Долина” – десертне марочне вино із АР Крим (так, тим самим вкотре нагадуємо: Крим – це Україна!).
Окрім того, до “літніх” ГЗ сміливо зараховуємо “Херсонський кавун” та “Мелітопольську черешню”.
До речі, за даними Єврокомісії, продукти з географічним зазначенням щороку приносять близько 75 млрд євро доходу. Це майже 7% усього агропродовольчого ринку ЄС, і ця частка постійно зростає.
Ще один факт, за який ми любимо літо, – воно надихає. Сезонна легкість і романтика часто стають музою для авторів. І, звісно, все це – не лише творчість, а й інтелектуальна власність, що охороняється авторським правом.
Українці реєструють картини, твори ужиткового мистецтва, пісні на літню тематику, а також викрійки купальників.
Тож вмикаємо зареєстрований музичний твір із текстом “Відпустка” – пісню Олега Скрипки – і йдемо насолоджуватись цією прекрасною порою.
Довідково:
#Винахідливі.UA – проєкт українського IP офісу, який допомагає спільноті переконатися, що інтелектуальна власність криється чи не в усьому, що нас оточує і чим ми користуємося щодня.
Ми розповідаємо про зареєстровані в Спеціальній інформаційній системі УКРНОІВІ (СІС) об’єкти, аби ви могли отримати суперздібність – бачити IP у кожній речі та дізнатися про важливість реєстрації інтелектуальної власності.
Коментарів немає