Preloader Image
office@nipo.gov.ua
  • Українська
  • English
  • IP в туризмі: гастромандри, всюдиходи та вода від захитування (картки серії Винахідливі.UA)
    27 Вересня 2025 Коментарів немає Олексенко Олексій

    IP в туризмі: гастромандри, всюдиходи та вода від захитування (картки серії Винахідливі.UA)

     

    До Всесвітнього дня туризму (27 вересня) IP офіс розповідає про найцікавіші об’єкти інтелектуальної власності, створені українцями, які роблять подорожі незабутніми.

     

    Чи є в Україні туризм під час повномасштабної війни? Свіжі дані Опендатабот свідчать про те, що він не лише є, а ще й б’є рекорди. У першому півріччі 2025-го туристичний збір приніс 142,6 мільйона гривень надходжень у місцеві бюджети. Це вдвічі більше, ніж у довоєнному 2021 році. Серед лідерів – Київ, Львівщина та Івано-Франківщина.

     

    І це не дивує, бо сучасні покоління вважають подорожі одним із головних пріоритетів у житті. За даними дослідження міжнародного консалтингу McKinsey, навіть за хитких економічних умов та нестабільної геополітичної ситуації, мандрівки є однією з небагатьох статтей споживчих витрат, які продовжують зростання.

     

    Подорожі перетворилися не лише на спосіб пізнання світу, а також на інвестиції у власний розвиток та здоров’я – фізичне та ментальне. І, звісно, все це є рушієм економіки: туризм створює робочі місця, оживляє регіони та підштовхує інновації.

     

    Про те, як саме це відбувається і реєструється в Україні, розповідаємо у новому випуску рубрики Винахідливі.UA.

     

    Короткий огляд статті – в картках (гортайте слайдер):

    Нижче – повний огляд з відповідними посиланнями в Спеціальній інформаційній системі (СІС) УКРНОІВІ оригінальних розробок від українців.

     

    Винаходи: вода від захитування та дім на плечах

     

    Щороку 27 вересня святкують Всесвітній день туризму. Дату вибрали не випадково: по-перше, на честь ухвалення Статуту Всесвітньої туристичної організації у 1979 році, а по-друге, аби відзначити кінець високого сезону в Північній півкулі та його початок у Південній. Адже коли у нас починається осінь, на іншому боці земної кулі настає весна.

     

     

    Тож, за якими атрибутами можна впізнати туриста у будь-якому куточку світу? Очевидно, що за рюкзаком на плечах. Досвідчені туристи вміють спакувати у наплічник достатньо речей на кілька тижнів так, щоб ще й лишилось місце на сувеніри з подорожі. А справжні туристичні аси знають, як пронести у рюкзаку… цілий дім.

     

    Власне, у цьому їм допомагає український винахід рюкзак-палатка. У складеному вигляді він виглядає як звичайний наплічник на лямках чи візочок на колесах. Але варто лише розкласти каркас – і він перетворюється на повноцінне ліжко або навіть на невелику палатку з дахом від дощу.

     

    Ще одна важлива деталь у рюкзаку, без якої туристи не те що не вирушають в подорож, а навіть не виходять з дому, – це, звісно, вода. Українські винахідники подбали про створення спеціальної питної води для подорожуючих – не лише чистої та мінералізованої, а й з додатковими “суперздібностями” – вона допомагає боротися з захитуванням у транспорті.

     

    Все завдяки бурштиновій кислоті – природному антигіпоксанту. Такий напій не лише втамовує спрагу, а й рятує від неприємних симптомів морської чи автомобільної хвороби.

    Корисні моделі: від всюдиходів до туристичних бонусів

     

    Кожна епоха має свої туристичні тренди. Які вони у 2025-му? Дослідження Condé Nast Traveler звертає увагу на те, що у моді – так званий повільний туризм: оздоровчі ретрити, відпочинок у сільській місцевості, цифровий детокс і навіть прості тури для сну у спокої та тиші (насолоду від останнього нині дуже добре розуміють українці).

     

    А ще українці знають, що через закриття аеропортів їхня подорож (якою б не була її мета) часто починається з автобусів. Тож вітчизняні винахідники та раціоналізатори дбають про те, щоби у нас принаймні був багатий вибір таких транспортних засобів. Маємо, наприклад, зареєстровані корисні моделі спеціальних бусів: туристичного автобуса та VIP-автобуса.

     

    А там, де автобус проїхати не може, на допомогу приходить український всюдихід-амфібія. Як стверджують розробники, він не зупиняється ні перед багнюкою, ні перед водоймою.

     

     

    Це такий собі позашляховик-човен із герметичним двостінним кузовом (між стінками – легкий полімер, який додає плавучості й теплоізоляції), посиленою “кліткою” безпеки над кабіною та водометним рушієм для руху по воді. Він дозволяє під’їхати ґрунтовками, перетнути водойму чи стати “засідкою” для фотополювання або риболовлі.

     

    Повернімося до трендів. Згідно з дослідженням AMEX Travel сучасні мандрівники покладаються на нові технології, щоб спланувати подорож та зробити її більш персоналізованою. Різноманітні застосунки для планування бюджету, вибору маршруту та бронювання – на піку популярності.

     

    Українські розробники в цьому навіть випереджали час. Маємо, наприклад, зареєстровану ще у 2007-му корисну модель способу, передачі й обробки всіх основних туристичних даних. Це фактично прообраз туристичного “єдиного вікна”, де постачальники турпослуг надсилають свої пропозиції, а туристи отримують швидке бронювання без зайвих посередників. Нині подібні моделі успішно реалізують сервіси на кшталт Booking чи Airbnb.

     

     

    Ще одна тенденція, яку відзначає AMEX, – любов сучасних мандрівників до бонусних та накопичувальних програм, а також використання додаткових переваг кредитних карток. Кмітливі мандрівники накопичують бонусні милі, роблячи авіаперельоти бюджетнішими. А також фактично безкоштовно користуються лаунж-зонами аеропортів, швидкісним інтернетом, душовими кімнатами та навіть харчуванням.

     

    65% опитаних зазначили, що користування програмами лояльності у міжнародних подорожах забезпечує їм найкраще співвідношення ціни та якості. А 43% бронюють подорож, лише коли накопичать для неї достатньо бонусних балів.

     

    Українські новатори передбачили і цей аспект. Маємо, наприклад, зареєстровану корисну модель способу нарахування бонусів для дисконтних програм у туристичному бізнесі. Ідея проста й дотепна: кожному клієнту відкривають віртуальний рахунок, на який автоматично падають бонуси за куплені тури – свої, а також ті, які купили родичі, друзі чи знайомі за вашими рекомендаціями. Бонус = грошовий еквівалент, тож ним можна частково оплачувати наступні подорожі.

     

     

    Механіка прозора: формула розподіляє частку від вартості турів за рівнями рекомендацій, перетворюючи “сарафанне радіо” на чесну систему винагород. Фактично це модель мережевого маркетингу, але в туристичному бізнесі.

    Торговельні марки: як розвивати мілітарі-туризм

     

    За даними Державної прикордонної служби України, протягом 2024 року державний кордон перетнуло понад 2,54 мільйона іноземців. Значна частка відвідувачів – громадяни сусідніх країн (Молдови, Румунії, Польщі, Угорщини, Словаччини). Однак зростає потік і з інших держав (Ізраїлю, США, Німеччини, Туреччини, Великої Британії).

     

    Звісно, не всі іноземці – туристи. Хтось їде з приватними візитами, хтось з бізнесовою, дипломатичною, волонтерською чи гуманітарною метою. Проте, звісно, маємо і туризм на знак підтримки України, і навіть так званий мілітарі-туризм, коли іноземці їдуть, аби на власні очі побачити докази воєнних злочинів росії.

     

    Популяризація туризму в Україні продовжується, незважаючи ні на що. З 2018-го року у нас діє громадська спілка Visit Ukraine (ТМ), мета якої – залучити іноземних та українських туристів до подорожей країною. Та інформувати, як робити це безпечно та комфортно.

     

     

    Також гарним промо мандрів країною є різноманітні тревел-шоу. Наприклад, програма “Мандруй Україною” Дмитра Комарова теж зареєстрована як торговельна марка.

     

     

    І, звісно, маємо велику кількість туристичних агенцій, операторів та сервісів у цій сфері. Погляньте на лого. Можливо, з якимись із цих ТМ ви зустрічались у мандрівках:

     

    Промислові зразки: поїзди та літаки

     

    Укрзалізниця (теж, до речі, зареєстрована ТМ) відзвітувала, що у піковий літній сезон-2025 перевезла 8,07 мільйонів пасажирів. Серед головних викликів для залізничних подорожей нині – критичний дефіцит вагонів, які компанія втрачає внаслідок обстрілів та їх природного старіння.

     

    Одним з найбільших в Україні підприємств, що спеціалізується на виробництві залізничного рухомого складу, є Крюківський вагонобудівний завод. У СІС IP офісу можна знайти велику кількість оформлених заводом промислових зразків: від вагонів купейного типу до цілих поїздів.

     

     

    Та якщо запитати українців, які атрибути мирного життя вони згадують з особливим теплом, серед відповідей обов’язково будуть спогади про пасажирські літаки у небі. Ось такий, наприклад, з фірмовим розфарбуванням був зареєстрований як промисловий зразок:

     

    Географічні зазначення: подорожувати, щоб куштувати

     

    Чули щось про гастротуризм? Його ринок у 2025-му оцінюється у $3,8 млрд. І, за прогнозами, до 2033-го зросте до $13,9 млрд.

     

    Туристи, шукаючи автентичного досвіду, часто обирають місця, де можна скуштувати продукти з зареєстрованим географічним зазначенням (ГЗ). Це засвідчує їхнє походження та унікальні властивості, зумовлені певним регіоном.

     

    Тож, вирушаючи, наприклад, на Закарпаття, не втрачайте нагоду спробувати Закарпатське вино та Закарпатський мед.

     

    А будете на Одещині – куштуйте мед степовий, баранину та вино Фрумушика.

     

    Авторське право: глобальний драйвер економіки

     

    За даними Всесвітньої ради з подорожей і туризму, у 2024 році внесок туристичної галузі у світовий ВВП сягнув $10,9 трильйона. Це включає як прямий, так і непрямий вплив. Адже окрім безпосередньо витрат людей, що мандрують, туризм створює робочі місця і стимулює інфраструктуру, сервіси і розвиток нових послуг.

     

    А ще стає платформою створення й комерціалізації креативного контенту та об’єктів авторського права. В Україні їх також зареєстрована величезна кількість: від збірки фільмів і кліпів про Прикарпаття до краєзнавчо-туристичної карти “Хортиця”.

     

    Довідково:

     

    #Винахідливі.UA – проєкт Українського національного офісу інтелектуальної власності та інновацій (УКРНОІВІ/IP офіс), який демонструє, що інтелектуальна власність так чи інакше криється в усьому, що нас оточує і чим ми користуємося щодня.

     

    Ми розповідаємо про зареєстровані у Спеціальній інформаційній системі (СІС) УКРНОІВІ об’єкти, аби ви могли отримати суперздібність – бачити IP у кожній речі та дізнатися про важливість реєстрації інтелектуальної власності.

     

    Читайте також:

     

    IP in PHOTO: інстамат, світлинотека та ретрокамера (картки серії Винахідливі.UA)

     

    IP in CHOCOLATE: шоколадні пірамідки, інтер’єр кафе та цукерки-клавіші (картки серії Винахідливі.UA)

     

    IP in SUMMER: водяні гойдалки, SPF та фестивалі (картки серії Винахідливі.UA)

    Олексенко Олексій
    Олексенко Олексій
    administrator

    Коментарів немає