Preloader Image
office@nipo.gov.ua
  • Українська
  • English
  • Інтеграція IP тем у шкільну освіту: звіт щодо пілотного освітнього проєкту УКРНОІВІ та Ліцею №9 “Гармонія”
    16 Грудня 2025 Коментарів немає Олексенко Олексій

    Інтеграція IP тем у шкільну освіту: звіт щодо пілотного освітнього проєкту УКРНОІВІ та Ліцею №9 “Гармонія”

     

    Центр спостереження з питань порушень прав інтелектуальної власності (Центр спостереження IPR) УКРНОІВІ системно працює над підвищенням правової обізнаності громадян у сфері захисту інтелектуальної власності (ІВ), впроваджуючи просвітницькі ініціативи та підтримуючи розвиток культури поваги до ІВ.

     

    У межах цієї діяльності Центр спостереження IPR публікує Звіт про інтеграцію тем, пов’язаних із захистом інтелектуальної власності, в навчальні дисципліни закладу середньої освіти «ІР просвітництво: захист», який висвітлює результати пілотного освітнього проєкту.

     

     

    Головна мета ініціативи – підвищити рівень правової обізнаності учнів та адаптувати тему захисту інтелектуальної власності до їхнього освітнього середовища. Адже формування відповідального ставлення до творчих результатів, розуміння базових прав та навичок їх захисту є важливою умовою становлення майбутніх професіоналів, незалежно від обраної ними сфери діяльності.

     

    Орієнтиром запуску проєкту став міжнародний досвід партнерів

     

    28 серпня 2024 року між УКРНОІВІ та Ліцеєм №9 «Гармонія» Оболонського району м. Києва було укладено Меморандум про співробітництво, який став основою для системної роботи над впровадженням тематики захисту інтелектуальної власності в навчальний процес закладу. Це партнерство заклало підґрунтя для створення просвітницьких матеріалів, організації тематичних заходів та інтеграції тем, пов’язаних із захистом ІВ у різні навчальні дисципліни.

     

    Перед запуском пілотного освітнього проєкту Центр спостереження IPR здійснив аналіз міжнародного досвіду. Наприклад:

     

    • Литва впроваджує шкільні семінари за участю творчих колективів і видає освітні матеріали для дітей;

     

    • Італія розробила спеціальні програми для бізнес-шкіл, орієнтовані на інновації та управління високотехнологічними продуктами;

     

    • у Молдові системно проводять інформаційні кампанії для дітей і підлітків щодо ризиків піратства та підробок.

     

    Рекомендації European Observatory on Infringements of Intellectual Property Rights підтверджують: тематику інтелектуальної власності необхідно інтегрувати у навчальний процес на всіх етапах освіти. 

     

    Саме це міжнародне бачення й стало орієнтиром для створення українського пілотного проєкту разом із ліцеєм № 9 «Гармонія».

     

    Захист інтелектуальної власності у навчальних дисциплінах

     

    У рамках пілотного проєкту Центру спостереження IPR та Ліцею №9 «Гармонія» особлива увага була приділена формуванню у ліцеїстів знань та навичок щодо захисту інтелектуальної власності. Інтеграція тем, пов’язаних із захистом ІВ, здійснювалася у дві ключові навчальні дисципліни: «Основи правознавства» та «Громадянська освіта».

     

    Основи правознавства (9-ті класи)

     

    Цей предмет став платформою для ознайомлення учнів із правовими механізмами захисту прав інтелектуальної власності. Проведені уроки дозволили ліцеїстам не лише засвоїти теоретичні основи, а й розвинути практичні навички застосування цих знань у реальних життєвих ситуаціях.

     

    У межах курсу учні:

     

    • навчалися ідентифікувати можливі порушення прав ІВ у повсякденному житті;

     

    • знайомилися з механізмами захисту власних прав інтелектуальної власності;

     

    • формували розуміння важливості захисту власних інтелектуальних досягнень та поваги до прав інших, що є основою правової культури.

     

    Громадянська освіта (10-ті класи)

     

    У старших класах теми захисту інтелектуальної власності були включені у курс громадянської освіти для розвитку більш глибокої правової обізнаності та етичного ставлення до використання чужих інтелектуальних продуктів.

     

    Під час курсу учні:

     

    • вивчали види відповідальності за порушення прав ІВ;

     

    • знайомилися з наслідками незаконного використання чужих творів;

     

    • опановували практичні способи правового захисту.

     

    Цей курс допомагає формувати активну громадянську позицію, свідоме ставлення до закону та розуміння ролі прав інтелектуальної власності у суспільстві й економіці.

     

    Обидва предмети доповнюють один одного: «Основи правознавства» закладають базові правові знання, а «Громадянська освіта» – поглиблює розуміння правової відповідальності та етичних аспектів захисту інтелектуальної власності. Інтеграція тем захисту інтелектуальної власності у навчальні дисципліни формує у молоді належний рівень правової свідомості та готує її до активної участі в економічних і культурних процесах, де захист ІВ має критичне значення.

     

    Аналіз результатів знань

     

    Перевірка та закріплення знань ліцеїстів здійснювалася за допомогою контрольних завдань, що включали п’ять практичних тестів з варіантами відповідей. Завдання були розроблені на основі матеріалів, які викладалися учням протягом навчального року, та охоплювали питання порушення та захисту прав інтелектуальної власності.

     

    Особлива увага приділялася практичним аспектам: тестові завдання включали ситуаційні кейси, які дозволяли учням продемонструвати здатність застосовувати теоретичні знання у реальних умовах. Такий підхід сприяє розвитку практичних навичок і вмінь вирішувати конкретні правові ситуації, що є ключовим у формуванні правової культури школярів.

     

    У контрольному тестуванні взяли участь учні 9-х та 10-х класів Ліцею №9 «Гармонія», загальна кількість учасників склала 176 осіб.

     

    Результати опитування дозволяють оцінити рівень засвоєння матеріалу та ефективність застосованих методів навчання. Детальні дані та графіки можна переглянути у повному звіті, що додано до публікації вище.

     

    Висновки:

     

    Пілотний освітній проєкт Центру спостереження IPR УКРНОІВІ з Ліцеєм №9 «Гармонія» показав, що освіта у сфері інтелектуальної власності ефективно формує правову свідомість учнів і прищеплює повагу до творчих досягнень, закладаючи основу для свідомого ставлення до прав авторів і розвитку культури інновацій.

     

    Такі ініціативи підкреслюють роль вчителів та навчальних закладів як ключових носіїв знань і цінностей, що допомагають учням не лише розуміти свої права, а й відповідально користуватися інтелектуальною власністю, підтримуючи розвиток креативних та інноваційних сфер у суспільстві.

     

    Читайте також:

     

    Авторське право, AI та захист IP прав: презентація нової ініціативи EUIPO та результатів діяльності українського Центру спостереження IPR

     

    Як захиститися від оманливих платіжних запитів: буклет з порадами від Центру спостереження IPR

     

    Олексенко Олексій
    Олексенко Олексій
    administrator

    Коментарів немає