Продовжуємо серію розмов з науково-педагогічними працівниками “Твій крок до знань: освітні програми з інтелектуальної власності”.
Чому IP освіта стає все більш затребуваною? Як знання з інтелектуальної власності допомагають будувати успішну кар’єру в бізнесі, технологіях, медіа та інших сферах?
Про це і не тільки ми поспілкувалися з Анатолієм Кодинцем, доктором юридичних наук, професором, завідувачем кафедри інтелектуальної власності та інформаційного права Навчально-наукового інституту права КНУ імені Тараса Шевченка.
– Пане Анатолію, чому молоді варто обирати освіту у сфері інтелектуальної власності?
– Сучасній молоді, мабуть, варто обирати ту освіту, яка дозволяє максимально реалізувати себе, свої здібності та таланти. У цьому аспекті освіта у сфері інтелектуальної власності є саме тією цариною, що здатна забезпечити в умовах розвитку інформаційного суспільства досягнення конкурентних переваг та самореалізацію в будь-якій сфері діяльності. Це і літературна та мистецька творчість, розробка та впровадження комп’ютерних програм й ІТ-технологій, науково-технічна діяльність, підприємництво та розвиток власного бізнесу. У всіх цих сферах необхідно мати якісні знання та практичні навички щодо охорони результатів інтелектуальної, творчої діяльності.
– Які унікальні можливості отримують ваші студенти під час навчання?
– Саме по собі повсякденне навчання студентів уже є унікальним, адже вони мають можливість отримати безцінний досвід та знання від викладачів, які одночасно поєднують наукову та викладацьку роботу з практичною діяльністю у сфері інтелектуальної власності. Це адвокати, що спеціалізуються на захисті IP прав, патентні повірені, представники державної системи охорони інтелектуальної власності.
Крім того, упродовж навчання студенти проходять практику у спеціалізованих державних органах та установах, які реалізують політику у сфері інтелектуальної власності та інформаційних відносин (Мінцифри, Мінекономіки, УКРНОІВІ тощо), а також у провідних юридичних компаніях та патентних агентствах.
Нам приємно, що і наші випускники, і студенти останніх курсів зазвичай працюють саме у цій сфері, на практиці реалізуючи отримані знання щодо охорони прав інтелектуальної власності.
– Як сучасні виклики впливають на вибір студентами актуальних напрямів навчання? Які вибіркові дисципліни є найбільш популярними?
– Загалом юридична освіта у сфері інтелектуальної власності є спеціалізованою та досить вузькопрофільною, проте вже тривалий час користується популярністю та зацікавленістю у студентів. Це цілком зрозуміло з огляду на значення інтелектуальної власності та правової охорони її результатів в умовах розвитку інформаційного суспільства. Тому, безумовно, отримання спеціальних знань з охорони об’єктів інтелектуальної власності доцільно започатковувати ще з перших курсів навчання в університеті.
Так, студенти нашого інституту мають можливість уже з другого курсу обирати вибіркові навчальні дисципліни “Основи інтелектуальної власності” та “Основи ІТ-права”. На третьому курсі – “Реалізація та захист авторських прав” і “Договори у сфері інтелектуальної власності та ІТ-права”. А на четвертому курсі – спеціалізацію “Право інтелектуальної власності” або “ІТ-право”.
Якщо під час навчання на бакалавраті вони зацікавилися інтелектуальною власністю та хочуть поглибити свої знання, на магістерському рівні вони можуть вступити на освітню програму “Інтелектуальна власність”, яка є спеціалізованою вищою юридичною освітою у цій сфері.
Ці дисципліни користуються популярністю серед здобувачів освіти. При цьому в останні роки ми спостерігаємо тенденцію до зростання зацікавленості, насамперед, сферою ІТ-права, що зумовлено потребами ринку праці та загалом активним розвитком ІТ-сфери.
– Що б ви порадили студентам для ефективного формування власної професійної особистості під час навчання у магістратурі?
– Під час навчання у магістратурі студенти мають унікальну можливість поглибити свої знання та практичні навички у певній спеціалізованій сфері, поєднати отримані знання з професійною діяльністю та реалізувати себе у межах практичної площини. Наприклад, вже під час проходження практики здобувач освіти може визначитися зі своєю майбутньою діяльністю, позитивно себе зарекомендувати та у подальшому працевлаштуватися. Тому цю можливість не слід втрачати.
– Які професійні перспективи надає освіта у сфері інтелектуальної власності для студентів після закінчення магістратури?
– Мабуть, про професійні перспективи найкраще запитати самих студентів чи випускників. Але за понад 20-річний досвід викладання дисциплін з інтелектуальної власності я не знаю жодного випадку, коли б випускник був розчарований своєю освітою у сфері інтелектуальної власності.
Переважна більшість наших студентів, а згодом і випускників, працюють саме у сфері інтелектуальної власності. Це і державний сектор, робота в межах адвокатських об’єднань та юридичних компаній, юридичне обслуговування ІТ-бізнесу, сфери мас-медіа, інтернет-ресурсів та платформ. Фахівців у цих питаннях досить небагато, що зумовлює високу конкурентоспроможність наших випускників, які здобули юридичну освіту у сфері інтелектуальної власності.
Читайте також:
Коментарів немає