Preloader Image
office@nipo.gov.ua
  • Українська
  • English
  • Санкції проти агресора в дії: IP відомства країн ЄС більше не приймають заявки від росіян
    01 Серпня 2024 Коментарів немає Олексенко Олексій

    Санкції проти агресора в дії: IP відомства країн ЄС більше не приймають заявки від росіян

     

    Розповідаємо про передумови запровадження IP санкцій, як реалізуються положення нового пакету санкцій проти рф в контексті інтелектуальної власності та національні заходи щодо протидії агресору в IP сфері.

     

    Передумови запровадження санкцій, пов’язаних з IP, проти рф

     

    У 2022 році росія формально легалізувала порушення IP прав іноземних правовласників з країн, які висловили солідарність Україні та запровадили санкційні та інші обмежувальні заходи проти росії. За вже усталеними традиціями російського пропагандистського “новоязу” було сформульовано список так званих “недружніх” країн, до яких росія віднесла країни-члени Європейського Союзу, Велику Британію, Канаду, США, Японію та багато інших.

     

    Після цього росія запровадила цілу низку обмежень для правовласників з цих країн в IP сфері, зокрема:

     

    • дозволила російським юридичним та фізичним особам не виплачувати компенсації за використання винаходів, корисних моделей та промислових зразків;

     

    • обмежила можливості іноземних правовласників збирати ліцензійні платежі за більшістю видів IP прав;

     

    • відмовляла у судовому захисті тощо.

     

    Весь світ побачив цілу низку кричущих прикладів експропріації всесвітньо відомих брендів та їх бізнес-практик, нелегальний прокат та демонстрацію кінематографічних творів з “недружніх” країн тощо.

     

    Варто зазначити, що ще до 2022 року стан захисту IP прав викликав значне занепокоєння у контексті постійних порушень прав авторів, поширення підробок та контрафакту.

     

    У Спеціальному Звіті 301 (2024) Офісом торговельного представника США (USTR) зазначено:

     

    Сполучені Штати занепокоєні повідомленнями стейкхолдерів про те, що захист прав інтелектуальної власності залишається неадекватним, і що російській владі, як і раніше, не вистачає кадрів, досвіду і, що найважливіше, політичної волі для ефективної боротьби з порушеннями прав інтелектуальної власності та нелегальним підприємництвом”.

     

    Офіційні коментарі стейкхолдерів зі всього світу до публічних обговорень Спеціального Звіту 301 свідчать, що зневага до IP прав в росії набула характеру глобальної проблеми.

     

    Так, Міжнародна коаліція по боротьбі з підробками (IACC) у своєму зверненні до USTR зазначила:

     

    Загальна депріоритизація захисту прав інтелектуальної власності російським урядом призвели до створення більш сприятливого середовища для розповсюдження контрафактної продукції та піратства, що, ймовірно, негативно впливатиме на правовласників протягом багатьох років, і навіть після завершення війни.”

     

    Водночас в IACC, коментуючи ситуацію із захистом IP прав в Україні, зазначали:

     

    Хоча попереду ще багато роботи для вирішення довготривалих проблем, які виникли ще до початку війни, правовласники висловили своє захоплення відданістю, яку продемонструвала українська влада протягом останнього року.

     

    Як на практиці реалізуються положення нового пакету санкцій проти рф в контексті IP

     

    У червні цього року Рада Європейського Союзу ухвалила 14-й пакет економічних та індивідуальних обмежувальних заходів, які спрямовані на відповідь легалізації порушень IP прав в рф та зменшення конкурентних переваг для російської промисловості та відповідно подальшому зменшенню її доходів, які росія використовує на незаконну, неспровоковану та невиправдану агресивну війну проти України.

     

    Ці обмежувальні заходи спрямовані на такі важливі сектори російської економіки, як енергетика, фінанси та торгівля, а також ті, які ускладнюють обхід санкцій ЄС.

     

    Новий пакет санкцій також накладає обмеження на приймання заявок на реєстрацію в ЄС інтелектуальної власності від російських громадян, фізичних осіб резидентів рф та юридичних осіб та установ з метою компенсації дій російського уряду та судів, які незаконно позбавляють власників прав інтелектуальної власності ЄС їхнього захисту в росії.

     

    “Наші санкції вже суттєво послабили російську економіку та завадили путіну здійснити свої плани знищити Україну, хоча він все ще продовжує незаконну агресію проти мирного населення та цивільної інфраструктури. 14-й пакет санкцій демонструє нашу єдність у підтримці України та прагненні обмежити злочинну діяльність росії проти українців, включаючи спроби обійти заходи ЄС”, – зауважив Жозеп Боррель, Високий представник ЄС із закордонних справ і безпекової політики.

     

    Регламент Ради (ЄС) 2024/1745 від 24 червня 2024 року зокрема передбачає:

     

    • заборону для IP офісів країн-членів та регіональних відомств ЄС та інших компетентних установ приймати заявки на реєстрацію від вищезазначених осіб, а також де такі особи є лише одним із заявників; при цьому установи не повинні виносити формальні рішення про відмову у прийнятті чи реєстрації;

     

    • заборону приймати заяви чи клопотання в процесі реєстрації щодо всіх IP прав;

     

    • надання права цим установам запитувати необхідну інформацію від заявників.

     

    Країни-члени та Європейський Союз також вирішили докладати всіх зусиль для забезпечення того, щоб Всесвітня організація інтелектуальної власності (ВОІВ) не приймала нових заявок від таких осіб.

     

    Як зазначив перший заступник директора ІР офісу Богдан Падучак, про санкції в дії вже звітують національні відомства з інтелектуальної власності країн ЄС.

     

    Наприклад, Німецьке відомство з патентів і торгових марок (DPMA) на офіційному сайті повідомило, що не приймає нові заявки на реєстрацію торговельних марок, патентів, промислових зразків, корисних моделей, захищених позначень походження і географічних зазначень, поданих громадянами рф або фізичними особами, які проживають в росії, а також юридичними особами, заснованими в рф.

     

    Про такі ж санкції повідомляє Австрійське патентне відомство, зазначивши, що обмеження також стосується випадків, коли заявки подано спільно з неросійськими фізичними або юридичними особами, які проживають або зареєстровані за межами росії.

     

    Європейське патентне відомство (EPO) у своєму повідомленні від 10 липня 2024 року оголосило, що за рішенням Президента EPO додатково до зазначених обмежень призупинило ex officio провадження щодо реєстрації унітарного ефекту за патентами зазначених осіб. Такий запобіжний захід був прийнятий у зв’язку із обговоренням подальших заходів країн-членів Європейської патентної конвенції та потенційного впливу можливих реєстрацій для цих заявників.

     

    Національні заходи щодо протидії агресору в IP сфері

     

    ІР офіс миттєво відреагував на російську збройну агресію, зупинивши провадження експертизи заявок, здійснення реєстрації та розпоряджання правами. Одночасно з цими практичними заходами розпочалась робота з формування правового поля для недопущення набуття та розпоряджання російськими ІР правами в Україні.

     

    “Мінекономіки та Урядом України було підтримано пропозиції ІР офісу щодо включення до проєктів підзаконних актів положень, які врегульовують аспекти виявлення фактів приналежності IP прав підсанкційним особам та особам, пов’язаним з рф, а також встановлюють підстави для відмови щодо здійснення дій з охорони IP прав стосовно осіб держави-агресора та підсанкційних осіб”, – акцентувала директорка ІР офісу Олена Орлюк.

     

    Відповідні положення містяться в таких підзаконних актах:

     

    • Порядок державної реєстрації авторського права і договорів, які стосуються майнових прав на твір;
    • Порядок набуття та втрати статусу сирітських творів, фонограм, відеограм та зафіксованих у них виконань, умови їх дозволеного використання та ведення реєстру;
    • Порядок захисту особистих немайнових прав автора, твір якого став суспільним надбанням, у разі відсутності спадкоємців;
    • Положення про Комісію з надання дозволу на використання в торговельній марці офіційної назви та міжнародного літерного коду держави Україна та/або на включення до зображення торговельної марки імітації малого Державного Герба України;
    • Положення про представників у справах інтелектуальної власності (патентних повірених) та актах з питань атестації та ведення державного реєстру представників у справах інтелектуальної власності (патентних повірених);
    • Правила складання і подання заявки на промисловий зразок та проведення експертизи заявки на промисловий зразок і міжнародної реєстрації промислового зразка.

     

    Наразі готуються до державної реєстрації Міністерством юстиції України правила складання і подання заявок на торговельні марки, географічні зазначення, винаходи і корисні моделі, які міститимуть аналогічні положення щодо ІР прав держави-агресора.

     

    В свою чергу, рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 20 листопада 2023 року “Про застосування секторальних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) до Російської Федерації та Республіки Білорусь в оборонно-промисловій сфері” (введеним в дію Указом Президента України від 20.11.2023 № 762/2023 та затвердженим постановою Верховної Ради України від 22.11.2023 № 3489-IX), заборонено:

     

    • передачу резидентам і резидентами російської федерації та республіки білорусь технологій прав на об’єкти права інтелектуальної власності; 

     

    • здійснення резидентами російської федерації та республіки білорусь дій з одержання охоронних документів, здійснення інших дій, пов’язаних з охороною прав на об’єкти інтелектуальної власності (винаходи, корисні моделі, промислові зразки, компонування напівпровідникових виробів, торговельні марки, географічні зазначення, сорти рослин, об’єкти авторського права і суміжних прав), крім дій щодо продовження строку чинності прав інтелектуальної власності та продовження строку дії охоронних документів; 

     

    • реєстрацію і акредитацію організацій колективного управління, засновниками яких є резиденти російської федерації та республіки білорусь.

     

    Також Україна систематично протидіє російській пропаганді та спробам легітимізації незаконної тимчасової окупації частини території України на міжнародних платформах, зокрема ВОІВ. Ще з 2014 року гострим залишається питання зазначення адрес заявників із тимчасово окупованих територій України як заявників з території рф у міжнародних системах реєстрації IP прав (PCT, Мадридська та Гаазька системи).

     

    Нещодавно у цьому питанні вдалося досягнути значного прогресу завдяки рішенню Асамблеї ВОІВ на 65-й серії засідань держав-членів від 15 липня 2024 року, яке серед іншого передбачає вимогу до Міжнародного бюро ВОІВ вживати заходи для забезпечення відповідності публікацій на ресурсах і платформах ВОІВ принципам суверенітету, незалежності та територіальної цілісності України в межах її міжнародно визнаних кордонів.

     

    Іншим аспектом протидії на міжнародній арені стали блокування запровадження російської мови у міжнародних системах реєстрації прав інтелектуальної власності ВОІВ, зокрема Мадридської та Гаазької системах, та зменшення фінансування проєктів ВОІВ у рф та заклик до закриття зовнішнього офісу ВОІВ у москві.

     

    Читайте також:

     

    Генасамблея ВОІВ: інтелектуальна власність знову стала заручницею в руках терористичної держави – заява України щодо привласнення рф позначення “Мелітопольська черешня”

     

    Головні підсумки Генасамблеї ВОІВ для України: продовження міжнародної підтримки, засудження рф та залученість до глобальних трендів

    Олексенко Олексій
    Олексенко Олексій
    administrator

    Коментарів немає