До Всесвітнього дня шоколаду IP офіс розповідає про найцікавіші об’єкти інтелектуальної власності, які роблять наше життя смачнішим та яскравішим.
Щорічно 7 липня відзначається одне з найсолодших свят – Всесвітній день шоколаду. Вважається, що саме цього дня, 475 років тому, шоколад уперше потрапив до Європи. Відтоді він став улюбленцем мільйонів: у чашках, плитках, тістечках, ароматах та навіть мистецьких інсталяціях.
Звісно, все це різноманіття було б неможливим без сміливих ідей та рішень, а також їх належного захисту як об’єктів інтелектуальної власності. Тож, у новому випуску рубрики Винахідливі.UA розповідаємо про інтелектуальну власність у шоколаді – смачну, технологічну й трохи неочікувану.
Що ж саме сталось 7 липня 1550 року? За переказами, саме цього дня іспанські мореплавці привезли додому перші какао-боби з Мексики.
Через складність обробки та екзотичне походження шоколад довгий час залишався розкішшю: лише королівські двори та аристократія могли собі дозволити його регулярне вживання – гарячим, у вигляді густого пряного напою.
І лише згодом, коли до рецептури додали цукор, а виробництво спростили, шоколад почав свій шлях до широкої популярності.
Проте реєстрація винаходів, пов’язаних із шоколадом, продовжується до сьогодні. В тому числі, в Україні, адже технології не стоять на місці.
У Спеціальній інформаційній системі УКРНОІВІ (СІС) є, наприклад:
То як вся ця смакота набуває естетичного вигляду, до якого ми звикли? Тут теж не обійдеться без винаходів. Наприклад, пристрою для формування шоколадних мас. Він складається з відливальної машини, формувального елемента, транспортера та загортувального автомата.
Конструкція формувального елемента дає можливість легко коригувати асортимент продукції, надавати шоколаду потрібну форму, робити на ньому різноманітні написи та візерунки.
У 1828 році голландський підприємець Конрад Йоганнес ван Хаутен запатентував прес, який дозволяв відокремити какао-масло від какао-бобів. Отриманий у підсумку какао-порошок змінив хід шоколадної історії – він став основою для масового виробництва напоїв, десертів та випічки. І, нарешті, відкрив шлях до створення твердого шоколаду.
А вже у 1847 році британська компанія J.S. Fry & Sons створила першу у світі шоколадну плитку, змішавши какао-масло з порошком і цукром.
Наразі кожна деталь у цій індустрії не лише має значення, а й високотехнологічний підхід: від контролю залишків шоколаду у формах до рафінування, від регулювання вмісту шоколадної глазурі до темперування.
Не припиняються донині й експерименти з формою шоколадної продукції. В тому числі, в Україні. Маємо, наприклад, патент на корисну модель шоколаду у формі чотиригранної зрізаної піраміди. Його особливість – у методі відливання продукції в об’ємну геометричну фігуру, яка включає основу, вершину та бічні поверхні. На бічних поверхнях також є рельєфний малюнок.
Ба більше, навіть подачу солодощів можна запатентувати. Як, наприклад, ось цей спосіб оформлення фруктів та ягід шоколадом і кондитерською присипкою. Він полягає у тому, що порізані на шматочки фрукти та ягоди покривають гарячим шоколадом, а після незначного охолодження посипають декором та подають на стіл.
Окрема увага в цій галузі – до пакування продукції, адже упаковка – перше, що бачать споживачі. Тож виробники підходять до цього питання цілком серйозно. Ви лиш вчитайтесь в опис цієї корисної моделі (і порівняйте з фото – чи так це собі уявляли):
“Упаковка для шоколаду у формі паралелепіпеда містить внутрішню порожнину та відкидну кришку. На лицьовій стороні упаковки по довжині виконано відривну смугу між двома перфорованими лініями, верхню з яких подовжено на бічні сторони та далі як лінію згину на задню сторону упаковки для можливості відкидання кришки після відривання смуги”.
Та це ще не все – запатентувати можна навіть спосіб розміщення цукерок у коробці. У цьому прикладі суть полягає у тому, що асорті з чорного і білого шоколаду імітують клавіатуру музичного інструмента. При цьому одна чорна цукерка охоплюється двома білими, а коробка і цукерки відповідають стандартному розміру клавіш або зберігають їхні пропорції.
Історія знає чимало баталій за смачне – і одну з найвідоміших вів німецький бренд Ritter Sport, який понад 10 років судився за право бути єдиним виробником квадратного шоколаду.
Компанія ще у 1990-х зареєструвала квадратну форму як 3D-торговельну марку (форма продукту, яка настільки асоціюється з брендом, що сама по собі є впізнаваною, як, наприклад, пляшка Coca-Cola). Однак конкурент – Mondelēz (виробник Milka) – наполягав, що квадрат не можна монополізувати, бо це звичайна геометрична форма.
Справа дійшла до Федерального суду Німеччини, який у 2020 році поставив крапку: форма Ritter Sport має достатній рівень впізнаваності, отже, може захищатися як ТМ.
В Україні теж, безумовно, відчувається креативний підхід до торговельних марок, які асоціюються з шоколадом. Маємо, наприклад:
Деякі обгортки від шоколаду мають настільки впізнаваний вигляд, що давно перетворились на частину попкультури чи навіть предмет колекціонування. Це явище має свою назву – сакулумістика: захоплення упаковками та обгортками. Колекціонери вивчають кольори, шрифти, стиль оформлення та матеріали, іноді створюючи архіви обгорток із різних країн і епох.
Це не дивно, адже через форму, фактуру й колір споживач вперше “зчитує” смак плитки, батончика чи цукерки, ще до того, як їх розгорне. Тож дизайн упаковки теж може охоронятись як об’єкт інтелектуальної власності. Наприклад, всі ці українські обгортки, етикетки та коробки є промисловими зразками:
Втім, шоколад вже давно не втримати в обгортках та плитках. Він – унікальне явище, яке можна описати словами, зобразити фарбами, перевтілити в інтер’єр та відчути на нюх. Саме тому об’єктами авторського права часто стають “шоколадні” речі, які не тануть на язиці, але залишають по собі не менше вражень.
Як, наприклад, маркетинговий проєкт “Мистецтво шоколаду” (зареєстрований як літературний письмовий твір практичного характеру). Чи твір “Опис смаків та ароматів гарячого шоколаду”.
Або навіть опис з ілюстраціями концептуальної моделі інтер’єру кафе “Recipe of chocolate”.
Бо сучасна шоколадна культура – це вже давно не лише про рецептуру, а й про візуальний, сенсорний і комунікаційний досвід.
Довідково:
#Винахідливі.UA – проєкт українського IP офісу, який допомагає спільноті переконатися, що інтелектуальна власність криється чи не в усьому, що нас оточує і чим ми користуємося щодня.
Ми розповідаємо про зареєстровані в Спеціальній інформаційній системі УКРНОІВІ (СІС) об’єкти, аби ви могли отримати суперздібність – бачити IP у кожній речі та дізнатися про важливість реєстрації інтелектуальної власності.
Коментарів немає