Новою гостею проєкту “Твій крок до знань: освітні програми з інтелектуальної власності” стала викладачка Українського державного університету науки і технологій (УДУНТ).
Команда департаменту “Академія інтелектуальної власності” IP офісу продовжує цикл бесід із науково-педагогічними працівниками, які забезпечують здобуття якісної IP освіти в Україні.
Цього разу говоримо про те, чому саме освіта у сфері інтелектуальної власності вважається однією з найперспективніших у ХХІ столітті. І які можливості вона надає студентам вже під час навчання.
На ці та інші питання відповіла Наталія Корогод – кандидатка педагогічних наук, професорка кафедри інтелектуальної власності та управління проєктами Українського державного університету науки і технологій, гарантка освітньої програми “Інтелектуальна власність”.
– Пані Наталіє, чому сучасній молоді варто обирати освіту у сфері інтелектуальної власності? Як це може вплинути на їхнє майбутнє?
– Сьогодні інформація й знання стають основним засобом та предметом суспільного виробництва, формують світову стратегію, за якою купують і продають продукти інтелектуальної праці. У сучасних умовах розвитку міжнародної економічної інтеграції об’єкти права інтелектуальної власності (такі як винаходи, торговельні марки, промислові зразки, ноу-хау, комп’ютерні програми, бази даних, твори літератури та мистецтва тощо) забезпечують конкурентоспроможність і надають додатковий прибуток підприємству. Тому компетентні у цій сфері спеціалісти вкрай необхідні будь-яким організаціям та підприємствам усіх без виключення галузей діяльності.
Доведено, що нині інтелектуальна власність – це одна з найпрестижніших і найперспективніших спеціальностей ХХІ сторіччя у всьому світі.
Актуальність професії визначається такими чинниками:
Також швидкий розвиток технологій штучного інтелекту тісно пов’язаний зі сферою інтелектуальної власності.
– Які унікальні можливості отримують ваші студенти під час навчання (наприклад, участь у міжнародних проєктах)?
– Під час навчання наші студенти мають змогу проводити активне студентське життя, брати участь у науковій роботі кафедри (Всеукраїнській олімпіаді та Всеукраїнському конкурсі студентських наукових робіт з інтелектуальної власності, міжнародних та всеукраїнських конференціях тощо). Разом із викладачами кафедри, долучаючись до наукової та винахідницької роботи, студенти працюють над створенням IP об’єктів, окремі з них стають співавторами винаходів.
Також мають можливість паралельно навчатися за програмою “2Д Дипломи” – тобто отримати два дипломи про вищу освіту, український та європейський (наприклад, навчання у Вищій школі управління охороною праці в м. Катовіце, Польща).
З метою майбутнього професійного працевлаштування організовуються зустрічі з представниками установ та підприємств – майбутніми роботодавцями. Студенти мають можливість проходити переддипломну практику на відомих підприємствах, що спеціалізуються у сфері інтелектуальної власності.
Наші студенти мають можливість ознайомитися з передовим міжнародним досвідом у сфері інтелектуальної власності та інноваційної діяльності, який впроваджується провідними викладачами-науковцями кафедри, завдяки участі у міжнародних проєктах та стажуванні.
Зокрема, я особисто мала нагоду взяти участь у міжнародному проєкті INNOVALUENET та міжнародному форумі “Партнерство заради інновацій та соціально-економічного впливу: підприємницький університет” (Європейська комісія, Королівський технологічний інститут, Стокгольм, Швеція). А також стажуванні у науковій організації Scientific Visual SA (Швейцарія), яка досягла значного розвитку завдяки ефективному створенню й діяльності наукових стартапів, трансферу інноваційних технологій у співпраці з відомим у Швейцарії та світі політехнічним закладом вищої освіти EPFL.
За результатами такого досвіду осучаснюються та вдосконалюються навчальні матеріали та зміст наукової діяльності, які використовуються студентами та розвиваються ними. Зокрема під час виконання курсових і випускних магістерських робіт.
– Які сучасні виклики впливають на вибір студентами актуальних напрямів навчання? Які вибіркові дисципліни є найбільш популярними?
– Беззаперечним фактом і викликом сучасного економічного та технологічного розвитку, зокрема в IP сфері, є розуміння того, що матеріальні ресурси набувають обмеженого характеру. Тоді як творчі та інтелектуальні (розумові) ресурси людства залишаються необмеженими. І саме робота з цими нематеріальними ресурсами завжди буде у пріоритеті. Про це свідчить стрімкий розвиток науково-технічної та інноваційної діяльності, результати якої, представлені у вигляді інтелектуальної власності, потребують надійної охорони та захисту прав.
Тому студенти обирають серед актуальних напрямів навчання ті, що пов’язані з правом інтелектуальної власності, набуттям, розпорядженням і захистом прав інтелектуальної власності.
Зважаючи на іншу сторону інтелектуальної власності (як інтелектуального капіталу й нематеріальних активів, які створюють конкурентні переваги для сучасних підприємств на ринку інноваційної продукції), особливої значущості набувають дисципліни з економіки та маркетингу інтелектуальної власності, управління інтелектуальною власністю та інноваційною діяльністю.
Найбільш популярними вибірковими дисциплінами для наших студентів є:
– Що б ви порадили студентам для ефективного формування власної професійності під час навчання?
– Студентам надзвичайно важливо сформувати в собі здатність застосувати знання та уміння, здобуті в процесі теоретичної, практичної й наукової підготовки у магістратурі, у своїй подальшій професійній діяльності: під час вирішення практичних завдань у сфері інтелектуальної власності та проведення досліджень у системі IP.
У формуванні професійної особистості студентів допоможе розвиток таких рис, як готовність до сприйняття змін і нововведень. Адже саме здатність ефективно створювати сучасні знання й доносити їх до споживачів є основою для нової генерації висококваліфікованих фахівців у сфері інтелектуальної власності. Такі фахівці зможуть швидко адаптуватися до мінливих ринкових вимог та інноваційних трансформацій.
– Які професійні перспективи надає освіта у сфері інтелектуальної власності для студентів після закінчення магістратури?
– Після закінчення магістратури за освітньо-професійною програмою “Інтелектуальна власність” випускники мають змогу працювати на підприємствах усіх галузей:
Освіта у сфері інтелектуальної власності є базовою для здобуття в майбутньому професій оцінювача інтелектуальної власності та патентного повіреного.
Нам дуже імпонує, що більш успішні наші студенти обирають також після закінчення магістратури ще й науковий шлях у сфері інтелектуальної власностіі: продовжують навчання в аспірантурі, захищають кандидатські дисертації, а окремі з них повертаються на кафедру як молоді викладачі та науковці.
P.S. Більше про освітні програми з інтелектуальної власності можна дізнатися з третьої частини інформаційно-довідкового видання “Навчання впродовж життя: можливості безперервної освіти в сфері інтелектуальної власності” – за посиланням.
Читайте також:
“Інтелектуальна власність та новітні технології для ЗВО”: підсумки проєкту у відгуках учасників
Що вчителі знають про інтелектуальну власність: результати дослідження
Коментарів немає