Як мистецтво може бути джерелом прибутку? Які правові аспекти, зокрема в умовах війни, варто враховувати при інвестуванні у твори образотворчого мистецтва? Якими є аспекти набуття прав на витвори мистецтва та як побудувати ефективні стратегії колекціонування? Ці питання обговорювалися на форумі “АРТ-КАПІТАЛ 2.0: Як мистецтво приносить прибуток”.
Захід зібрав митців, колекціонерів, юристів, поціновувачів мистецтва та всіх, хто цікавиться перетином культури, бізнесу та права.
У межах панельної дискусії “Мистецтво як актив: Конкуренція з традиційними інвестиціями” виступив начальник відділу розвитку креативних секторів економіки ІР офісу Дмитро Дорошенко. Тему інвестування в мистецтво представник ІР офісу обговорив зі скульптором Олегом Пінчуком, мистецтвознавцем і художником Едуардом Димшицем, інвестором Ігорем Ільчишеним. Модерував дискусію арт-куратор Дмитро Струк.
Відповідаючи на питання щодо коректного юридичного оформлення колаборацій між митцями і бізнесом, Дмитро Дорошенко зазначив:
“Говорячи про інвестиції в мистецтво, зазвичай спільнота має на увазі саме матеріальні предмети, тоді як поза увагою часто залишається мистецтво як нематеріальний актив. Поміж тим, майнові авторські права – це той капітал, який залишається з автором чи його спадкоємцем і після того, як він відчужить сам оригінал твору”.
Дмитро Дорошенко акцентував, що учасники заходу багато говорили про твори Марії Примаченко, які є в приватних колекціях і які з’являються на мерчендайзі.
“Проте варто пам’ятати, що фундація Марії Примаченко пройшла довгий шлях до того, щоб примусити бізнес поважати авторські права мисткині. Зрештою, часто і колекціонер не усвідомлює: якщо оригінал твору перебуває в його власності, він досі не має права навіть експонувати його без дозволу власника майнових авторських прав. Але благо, що на сьогодні Закон України “Про авторське право і суміжні права” передбачає всі ті інструменти ліцензування, які дозволять розробити умови договору, що задовольнять і митця, і бізнес. Просто потрібно навчитися користуватися цими можливостями”, – підкреслив представник ІР офісу.
Крім того, Дмитро Дорошенко додав:
“Перепрошую за попсовий приклад, але давайте згадаємо Бенксі. Він неодноразово заявляв про своє презирство до інституту авторського права, а проте, мусимо визнати, що митець дещо лукавить. Адже створена ним агенція Pest Control все ж займається ліцензуванням творів Бенксі і відслідковуванням їх правомірного використання. І це правильно. Навіть якщо митець на словах підтримує так званий “соціалістичний” підхід до авторського права, на ділі він все ж бажає комерціалізувати свою творчість, що є дійсно правильним підходом”.
Таку позицію підтримав і Олег Пінчук, згадавши, що і йому доводилося в судовому порядку відстоювати свої авторські права.
Довідково:
ІР офіс регулярно надає консультації як митцям, так і колекціонерам мистецтва щодо прав і обов’язків, які виникають у сторін при відчуженні оригіналу твору мистецтва.
Наразі фахівці ІР офісу розробляють гайд для колекціонерів мистецтва, який стане в пригоді і художникам, і скульпторам.
Консультації з питань державної реєстрації авторського права на твір та державної реєстрації договорів, які стосуються права автора на твір, а також з питань права інтелектуальної власності в креативних індустріях:
+380 (44) 494-06-87, +380 (44) 494-06-20
Фото: Богдан Малій
Читайте також:
IP офіс розробив мануал для художників щодо авторського права в образотворчому мистецтві
Авторське право у видавничій справі: презентуємо новий мануал
IP діалог: українська IP Academy презентувала гайд і чекліст для майстрів народних промислів
Коментарів немає