Центр спостереження з питань порушень прав інтелектуальної власності (Центр спостереження IPR) УКРНОІВІ системно працює над підвищенням правової обізнаності громадян у сфері захисту інтелектуальної власності (ІВ), впроваджуючи просвітницькі ініціативи та підтримуючи розвиток культури поваги до ІВ.
У межах цієї діяльності Центр спостереження IPR публікує Звіт про інтеграцію тем, пов’язаних із захистом інтелектуальної власності, в навчальні дисципліни закладу середньої освіти «ІР просвітництво: захист», який висвітлює результати пілотного освітнього проєкту.
Головна мета ініціативи – підвищити рівень правової обізнаності учнів та адаптувати тему захисту інтелектуальної власності до їхнього освітнього середовища. Адже формування відповідального ставлення до творчих результатів, розуміння базових прав та навичок їх захисту є важливою умовою становлення майбутніх професіоналів, незалежно від обраної ними сфери діяльності.
28 серпня 2024 року між УКРНОІВІ та Ліцеєм №9 «Гармонія» Оболонського району м. Києва було укладено Меморандум про співробітництво, який став основою для системної роботи над впровадженням тематики захисту інтелектуальної власності в навчальний процес закладу. Це партнерство заклало підґрунтя для створення просвітницьких матеріалів, організації тематичних заходів та інтеграції тем, пов’язаних із захистом ІВ у різні навчальні дисципліни.
Перед запуском пілотного освітнього проєкту Центр спостереження IPR здійснив аналіз міжнародного досвіду. Наприклад:
Рекомендації European Observatory on Infringements of Intellectual Property Rights підтверджують: тематику інтелектуальної власності необхідно інтегрувати у навчальний процес на всіх етапах освіти.
Саме це міжнародне бачення й стало орієнтиром для створення українського пілотного проєкту разом із ліцеєм № 9 «Гармонія».
У рамках пілотного проєкту Центру спостереження IPR та Ліцею №9 «Гармонія» особлива увага була приділена формуванню у ліцеїстів знань та навичок щодо захисту інтелектуальної власності. Інтеграція тем, пов’язаних із захистом ІВ, здійснювалася у дві ключові навчальні дисципліни: «Основи правознавства» та «Громадянська освіта».
Основи правознавства (9-ті класи)
Цей предмет став платформою для ознайомлення учнів із правовими механізмами захисту прав інтелектуальної власності. Проведені уроки дозволили ліцеїстам не лише засвоїти теоретичні основи, а й розвинути практичні навички застосування цих знань у реальних життєвих ситуаціях.
У межах курсу учні:
Громадянська освіта (10-ті класи)
У старших класах теми захисту інтелектуальної власності були включені у курс громадянської освіти для розвитку більш глибокої правової обізнаності та етичного ставлення до використання чужих інтелектуальних продуктів.
Під час курсу учні:
Цей курс допомагає формувати активну громадянську позицію, свідоме ставлення до закону та розуміння ролі прав інтелектуальної власності у суспільстві й економіці.
Обидва предмети доповнюють один одного: «Основи правознавства» закладають базові правові знання, а «Громадянська освіта» – поглиблює розуміння правової відповідальності та етичних аспектів захисту інтелектуальної власності. Інтеграція тем захисту інтелектуальної власності у навчальні дисципліни формує у молоді належний рівень правової свідомості та готує її до активної участі в економічних і культурних процесах, де захист ІВ має критичне значення.
Перевірка та закріплення знань ліцеїстів здійснювалася за допомогою контрольних завдань, що включали п’ять практичних тестів з варіантами відповідей. Завдання були розроблені на основі матеріалів, які викладалися учням протягом навчального року, та охоплювали питання порушення та захисту прав інтелектуальної власності.
Особлива увага приділялася практичним аспектам: тестові завдання включали ситуаційні кейси, які дозволяли учням продемонструвати здатність застосовувати теоретичні знання у реальних умовах. Такий підхід сприяє розвитку практичних навичок і вмінь вирішувати конкретні правові ситуації, що є ключовим у формуванні правової культури школярів.
У контрольному тестуванні взяли участь учні 9-х та 10-х класів Ліцею №9 «Гармонія», загальна кількість учасників склала 176 осіб.
Результати опитування дозволяють оцінити рівень засвоєння матеріалу та ефективність застосованих методів навчання. Детальні дані та графіки можна переглянути у повному звіті, що додано до публікації вище.
Висновки:
Пілотний освітній проєкт Центру спостереження IPR УКРНОІВІ з Ліцеєм №9 «Гармонія» показав, що освіта у сфері інтелектуальної власності ефективно формує правову свідомість учнів і прищеплює повагу до творчих досягнень, закладаючи основу для свідомого ставлення до прав авторів і розвитку культури інновацій.
Такі ініціативи підкреслюють роль вчителів та навчальних закладів як ключових носіїв знань і цінностей, що допомагають учням не лише розуміти свої права, а й відповідально користуватися інтелектуальною власністю, підтримуючи розвиток креативних та інноваційних сфер у суспільстві.
Читайте також:
Як захиститися від оманливих платіжних запитів: буклет з порадами від Центру спостереження IPR
Коментарів немає