Сотні працівників музеїв долучилися до вебінару від ІР офісу.
Тема оцифрування музейних об’єктів не втрачає актуальності, особливо в умовах повномасштабного вторгнення. Цій темі, а також правовим аспектам оцифрування був присвячений перший у 2024 році вебінар ІР офісу із серії “34 полюси творчості”.
Захід, організований за сприяння Міністерства культури та інформаційної політики (МКІП) та ГО Центр цифрової історії, зібрав в онлайні 245 представників музеїв з усієї України, що підтвердило наявність серйозного запиту від спільноти на отримання знань щодо авторського права в музейній діяльності.
Модераторкою двогодинного обговорення виступила Тетяна Самсонюк, заступниця директора з розвитку і впровадження цифрових технологій Рівненського краєзнавчого музею.
Начальник Департаменту розвитку сфери авторського права і суміжних прав ІР офісу Любов Майданик відповіла на низку спеціалізованих запитань від представників музейної спільноти щодо:
Начальник відділу розвитку креативних секторів економіки ІР офісу Дмитро Дорошенко презентував для присутніх детальний огляд національного законодавства, яке регулює питання оцифрування музейних фондів у розрізі авторського права. А також проаналізував європейську практику, за зразком якої музеї України вже мають змогу комерціалізувати результати своєї роботи із оцифрування музейних предметів. Також він описав практики і правовий інструментарій, що дозволяють музеям заробляти на своїх колекціях, водночас дотримуючись майнових прав автора.
“Новий Закон України “Про авторське право і суміжні права”, на відміну від того, що діяв до 1 січня 2023 року, вже зараз дає музеям правові підстави оцифровувати свої фонди в повному обсязі з метою збереження культурної спадщини України. Це є особливо актуальним саме в умовах варварської війни, яка ведеться проти нашої держави”, – озвучив ключовий меседж для культурних установ Дмитро Дорошенко.
Дивіться відеозапис заходу на ютуб-каналі проєкту Memory Savers:
Співзасновник “Центру цифрової історії” Антон Шинкарук у своїй доповіді звернув увагу на вимоги часу, які стоять перед музеями – зокрема, включення до структури офіційних ресурсів установ зі збереження культурної спадщини розділів щодо дотримання авторських прав, умов використання контенту, розміщеного на сайтах музеїв, включно з умовами, передбаченими ліцензіями Creative Commons, включення до сайтів пошукових систем, що допоможуть користувачу знаходити відцифрований контент.
Заступник Міністра культури та інформаційної політики з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Анастасія Бондар наголосила:
“Процес оцифрування культурної спадщини в Україні давно вийшов за межі тільки прагнення збереження та убезпечення фондів. Зараз це більше про доступність, про поширення, про популяризацію. І закономірно, що в цьому контексті випливає багато питань щодо авторських прав, комерціалізації, використання об’єктів – цей спектр питань зачіпає всіх, від державних установ до підрядних організацій, що співпрацюють з музеями”.
Резюмуючи, пані Бондар зазначила, що після переосмислення інформації, озвученої на заході, не зайвим буде провести ще один раунд такого семінару.
Директор Департаменту культурної спадщини МКІП Мар’яна Томин відзначила зусилля ІР офісу в напрямі допомоги музеям:
“Мені дуже приємно, що ІР офіс вкотре підтверджує свою щиру зацікавленість культурною спадщиною – і підтверджує це практичними діями. Саме такі заходи – це про повагу до музейної спільноти, до професії, до знань, до культурної спадщини. Тому дякую вам за цю повагу, яка є практичною”.
Власне, це вже не перший захід за участю ІР офісу, присвячений питанням збереження культурної спадщини – для музеїв, архівів і бібліотек, які стали звичною ціллю ворога. Оцифрування фондів має критичне значення, а відтак – донесення знань у цій сфері залишається одним із пріоритетів ІР офісу в роботі з креативними індустріями.
Читайте також:
“34 полюси творчості”: IP офіс провів захід, присвячений авторському праву у сфері мистецтва
“34 полюси творчості”: інтелектуальна власність у світі моди (відео)
Коментарів немає