До Дня закоханих IP офіс розповідає про “любовну” інтелектуальну власність, яку створюють і реєструють в Україні.
День святого Валентина, який щорічно відзначають 14 лютого, є одним із найуспішніших кейсів комерціалізації інтелектуальної власності, перетворившись на глобальний бренд із монетизованими символами і традиціями.
На жаль, не існує загальної світової статистики, проте регіональні дані цілком можуть засвідчити масштаб комерціалізації. Наприклад, у США, за даними Національної федерації роздрібної торгівлі, витрати на День закоханих у 2024-му сягнули майже 26 мільярдів доларів. Прогнозується, що цьогоріч загальна сума буде ще більшою – $27,5 млрд. Серед найпопулярніших категорій витрат та подарунків: солодощі, квіти, листівки, романтичні вечері та ювелірні вироби.
В Україні подібне крупне дослідження востаннє проводили у 2021-му році, тоді з’ясувалося, що на свято українці загалом витратили 560 млн грн. А серед трендових символів кохання – квіти та ювелірні прикраси.
Короткий огляд цієї статті – в картках проєкту Винахідливі.UA (гортайте слайдер):
Детально про IP in LOVE по-українськи – нижче.
Традиція дарувати ювелірні вироби коханим та близьким людям сягає тисячолітньої історії та пояснюється символізмом, який прикраси мають у різних культурах.
Наприклад, у Стародавньому Єгипті амулети дарували для захисту, у Римі заручини скріплювали залізними чи золотими перснями, а в Середньовіччі лицарі вручали дамам прикраси з гербами на знак вірності. У ХХ столітті ювелірні компанії зробили діамантові каблучки головним атрибутом заручин, закріпивши комерціалізацію цієї традиції.
Тож тепер маємо величезний вибір дизайнів прикрас на будь-який смак, що покликані підкреслити почуття. В Україні їх реєструють як промислові зразки.
Як, скажімо, ось цей браслет з написом LOVE від відомого українського бренду ювелірних прикрас ручної роботи:
Або ж чокер під назвою LOVE YOU із патріотичним синьо-жовтим сердечком:
Чи навіть брошка “Зустріч любові”:
До речі, за даними Drive Research, приблизно 6 мільйонів пар у світі заручаються саме на День святого Валентина. А символом освідчення, як ми вже згадували, є колечка. Тож наші винахідники подбали, аби закохані мали вибір і в цьому, і зареєстрували ще й такі промислові зразки:
За даними Торгової асоціації цукрової промисловості США, 63% споживачів долучають до своїх подарунків на Валентинів день щось солоденьке: цукерки, шоколад, тістечка, торти… Більшість із цього – у формі сердечок, звісно, або ж у “сердечному” пакуванні. Тож цікавий факт про нього.
У 1868 році британська шоколадна компанія Cadbury під керівництвом Річарда Кедбері спеціально до 14 лютого створила першу декоративну коробку у формі серця для шоколадних цукерок під назвою Fancy Box. Продажі тих цукерок мали неймовірний успіх, адже після того, як ласощі з’їдали, сентиментальні закохані використовували коробочки для зберігання різних дрібничок – листів, прикрас та сувенірів, наборів для шиття тощо. Тож традиція милих пакувань прижилася.
Нині українські креатори продовжують справу пана Кедбері. Маємо, до прикладу, льодяники у формі серця, запатентовані як промисловий зразок:
Торти “Сердечко” (промисловий зразок) чи “Від серця до серця” (торговельна марка).
І коли ми вже заговорили про святковий стіл, згадаємо і напої до нього. Маємо цілий набір етикеток для вина WINE & LOVE з різноманітними посилами, що охороняються патентом на промисловий зразок:
А для тих, хто любить поміцніше, – горілка “Формула кохання” (винахід), секрет якої – особлива рецептурі на основі меду.
До речі, українські “любовні” винаходи орієнтовані не лише на внутрішнього споживача, а й на міжнародну спільноту. Маємо, наприклад, запатентований як промисловий зразок логотип FROM UKRAINE WITH LOVE для різноманітної сувенірної продукції:
Загалом слова “любов”, “кохання”, love та інші романтичні варіації всіма мовами світу частенько використовується в назвах торговельних марок, створюючи емоційний зв’язок зі споживачами. Переконатися у цьому можна, зазирнувши у Глобальну базу даних торговельних марок ВОІВ.
До речі, легендарний комікс Love Is…, що почався у 1960-х, зараз теж зареєстрований як торговельна марка і має ліцензійні угоди на сувеніри, одяг, парфуми та іншу продукцію.
А ось декілька прикладів ТМ, що зареєстровані в Україні:
Бренд ювелірних прикрас Love Story
Весільна агенція “Два серця”
Рекламний слоган “Тобі личить моє кохання”
Солодощі “Любов це…”
Проте, звісно, для вираження почуттів існують і нематеріальні речі. Минулого року музичний потоковий сервіс Deezer повідомив про 560-відсоткове глобальне збільшення кількості прослуховувань пісень про кохання за кілька днів до 14 лютого. Тож маємо черговий доказ того, що романтика все ще жива.
Доводити це продовжують і українські творці, реєструючи тематичні об’єкти авторського права. Це, наприклад такі:
Поговорімо також про романтичні місця для побачень. Один із способів відсвяткувати День закоханих – спланувати подорож разом з коханою людиною. Тим більше, що в деяких українських містах існують окремі локації, що символізують кохання. Наприклад, у Чернівцях у 2006-му році встановили архітектурно-скульптурну композицію “Серце кохання” (охороняється авторським правом як твір образотворчого мистецтва).
Матеріал серця – кована латунь. Воно символізує вічне кохання і складається з двох половинок, на місці з’єднання яких – гойдалка. Вгорі є напис: “Я тебе кохаю”. На самому ж серці є табличка з авторським підписом архітектора Василя Рижука: “Це серце я присвятив коханій і всім закоханим світу”. Проєкт пам’ятника було обрано на конкурсі, оголошеному міськрадою, і тепер воно є популярним місцем для відвідання місцевими молодятами в день весілля.
Фото: Типові Чернівці.
Довідково:
#Винахідливі.UA – проєкт українського IP офісу, який допомагає спільноті переконатися, що інтелектуальна власність криється чи не в усьому, що нас оточує і чим ми користуємося щодня. Ми розповідаємо про зареєстровані в Спеціальній інформаційній системі УКРНОІВІ (СІС) об’єкти, аби ви могли отримати суперздібність бачити IP у кожній речі та дізнатися про важливість реєстрації інтелектуальної власності.
Читайте також:
Винахідливі.UA: найвідоміші в Європі лижі, розмаїття санчат та крижані будинки (ілюстровані картки)
Вишиванка в інтелектуальній власності: що подають на реєстрацію в Україні
Коментарів немає